Chanel

Het beroemde merk met de twee c'tjes, wie kent het niet? Kleding, parfum en asseciores. Het dure merk, welk meisje droomt nou niet van een leuke tas van chanel, of een heerlijk luchtje? Maar ja, de meeste meisjes weten niet eens wie coco chanel is, is het een man of een vrouw of ze nog wel leeft of niet? Nou ik wil de meisjes of jongens die geïnstresseerd zijn wat vertellen of Coco Chanel zelf.

Gabriëlle Coco Chanel

Chanel was een weeskind dat bang was voor afwijzing en vluchtte voor armoede. Als kind en als oude vrouw praatte ze op kerkhoven tegen de doden en moest aan bed worden vastgebonden zodat ze niet in haar slaap zou weglopen. Ze bereikte de top en vond dat de Broadway-versie van haar leven moest beginnen met haar vader die zich over haar wieg boog, en met haar grootmoeder die precies voorspelde wat ze kreeg – rijkdom, roem en eenzaamheid. Ze was iemand die besloot zichzelf te verzinnen. Ze dankte haar eerste succes aan haar intelligentie en haar knappe gezichtje en haar reeks minnaars met cultuur, invloed en geld. Na de dood van Boy Capel bleef de liefde onbereikbaar voor haar. Ondanks betoverende ontmoetingen bleef van de liefde vaak niets dan stof over.

Over de middelbare schooltijd van Gabrielle is nagenoeg niets bekend. Mede door het verloochenen van veel waarheden rondom haar jeugd en haar opgroeien is er een sprong in haar biografie waar niets over bekend is.
De informatie is gezocht op het internet en in het boek “Chanel een vrouw alleen” van Axel Madsen.


Daarna kreeg ze een vriendje: Arthur Capel, hij was een echte vrouwenversierder en een goede polospeler! Daarom was zijn bijnaam Boy Capel. Voor haar was hij echt een vertrouwenspersoon, iemand waar ze alles bij kwijt kon. Ze kon goed met hem praten, lachen en natuurlijk leuke dingen doen. Boy Capel was een knappe, slanke mannelijke polospeler en veel meisjes werden verliefd op hem, maar hij had alleen oog voor Coco.

Boy had goede contacten en zorgden er ook voor dat Coco een klein winkeltje kon openen. Coco was rijker dan Boy Capel, maar was gul. Ze was verder gegaan met de strooien hoeden verkopen, ze kocht ze per dozijn bij een gewoon warenhuis en versierden ze zelf. De vrouwen waren dol op de simpele maar unieke en creatieve hoedjes van Chanel. Zo begon ze haar merk voort te zetten en kwamen er steeds meer klanten op haar simpele creaties af.

Op 28 juni, het seizoen zag er veelbelovender uit als ooit.
Baronesse Diane de Rothschild bracht een bezoek aan de boetiek in gezelschap van Cécile Sorel, de vooraanstaande actrice van het Parijse theater die op modegebied de toon aangaf.
De baronesse noemde Coco Chanel nu niet alleen een getalenteerde hoedenmaakster, maar ook een persoonlijkheid. In haar kielzog kwamen de jonge Frans-Engelse Prinses Baba de Faucigny-Lucinge, Prinses Pracomtal en Pauline de Saint-Sauveur, een jongedame die zo verrukt was van Chanels hoeden dat ze besloot geen hoeden meer bij iemand anders te kopen. Het was moeilijk om elkaar te bereiken in de Tweede Wereldoorlog (waar ze toen in leefde). Maar het lukte Boy Capel toch om Coco een telegram te sturen met de boodschap erin dat ze absoluut niet mocht stoppen, nadat hij had gehoord dat haar winkel zo'n succes was.


Chanel was de enige winkel die open was, en haar sportieve kleren waren precies goed voor lichamelijke activiteiten – ruimvallende, heuplange gebreide vesten en rechte linnen rokken, matrozenblouses met open kraag en hoeden zonder versiering.
Voor de zoveelste keer werkte de oorlog in Coco’s voordeel.
De kledingmode en veel andere dingen kwamen op hun kop te staan nu de oorlog het dagelijkse leven, opvattingen, de maatschappij, de politiek en de mensen zelf veranderde. Nooit waren er zoveel burgers bij een oorlog betrokken geweest.

De korsetten, pagode-heupen en toelopende zomen maakten plaats voor sportieve kleding en jersey. Vermoedelijk leidde gebrek aan stof tot kortere japonnen, terwijl gebrek aan metaal hielp een einde te maken aan korsetten en het inrijgen. De oorlog werd verantwoordelijk gehouden voor de nieuwe nauwe rokken en, vanwege de kolenrantsoenering, voor een onverzadigbare hang naar bont.
Coco verkocht slankheid. Ze liet de taille vallen en vond een nieuw silhouet. Om dat te bereiken vielen haar klanten, ook geholpen door de oorlog af, om net zo mager te worden als Coco. ‘Door kleren van Coco te dragen zag je er jong uit’. Coco knipte in etappes haar prachtige lange haar af tot ze er uiteindelijk uitzag als een jongen. Haar klanten vonden haar kleding zo mooi!


Coco werd in 1923 veertig jaar oud en vierde deze gelegenheid door haar nieuwe Parfum: Chanel No. 5 op de markt te brengen. Dit parfum werd in eerste instantie alleen verkocht in de Boutiques van Chanel zelf, maar zou ook verkocht gaan worden in de Galeries Lafayette. Hiervoor kwam Chanel in contact met Pierre Wertheimer, die een van de belangrijkste parfumfabrieken in het land had. De samenwerking van Chanel en Pierre Wertheimer zou tot het einde van hun leven duren. Dit parfum werd in eerste instantie alleen verkocht in de Boutiques van Chanel zelf, maar zou ook verkocht gaan worden in de Galeries Lafayette. Hiervoor kwam Chanel in contact met Pierre Wertheimer, die een van de belangrijkste parfumfabrieken in het land had. De samenwerking van Chanel en Pierre Wertheimer zou tot het einde van hun leven duren.

Op 26 augustus gebeurde er weer iets ergs in de Tweede Wereldoorlog. Hellaas sluitte 3 weken na de gebeurtenis het Huis Coco Chanel.Alleen de boutique die parfum verkocht zou open blijven. Haar werkneemsters probeerde haar tegen te houden maar het hielp niet en ze werden ontslagen.

Op haar zeventigste was Gabrielle een mager gespannen gestalte, behangen met juwelen. Haar brede, sluwe gezicht werd gekenmerkt door haar brede mond, haar gegroefde kin, haar hoekige kaaklijn, en de gedecideerd met potlood getekende wenkbrauwen. Ze droeg niet meer de mooie kleren als eerst en mensen vonden haar kledingkeuze afgrijselijk.  Coco maakte terplekke een geïmproviseerde alternatieve jurk, die ze knipte uit een reusachtig gordijn van karmijnrode tafzijde. De dag na het feest vertelde Marie-Hélène aan Coco dat iedereen had gevraagd wie haar ontwerper was.

Coco was terug in de stad om weer te beginnen, om het couture huis te heropenen. Ze had het gevoel dat de tijd er rijp voor was. Ze geloofde in de onweerstaanbare aantrekkingskracht van haar klassieke lijn, hij werd steeds mooier en verfijnder maar veranderde nooit totaal. Ze schreef Mrs.Carmel Snow die net een nieuwe lijn zou beginnen een brief waarin staat: Ik wil een confectielijn produceren met het idee dat dit in de hele wereld veel belangstelling zou wekken. Mijn eerste collectie zal klaar zijn op 1 november.Om haar terugkomst kracht bij te zetten, onderwierp ze Dior en andere couturiers aan een bijtend onderzoek in een reeks pittige interviews. In de exclusieve interviews die ze aan iedereen gaf, beweerde ze dat ze tegen Dior had gezegd: ‘Ik vind u een schat, maar u kleed vrouwen als fauteuils’.Helaas zou de collectie van 130 modellen niet klaar zijn op 1 november zoals zij in de brief naar Mrs. Carmel Snow schreef. Zoals altijd besloot Coco de show te houden op de vijfde, haar geluksgetal, en de première werd bepaald op 5 februari 1954. De show die om 14.00 uur zou beginnen, was het meest gezochte evenement in Parijs, en de nieuw ingerichte grote salon zat een halfuur van tevoren al vol. De presentatie was ongewoon. Inkopers, journalisten en modeliefhebbers waren gewend geraakt aan de vaart van shows, waar de modellen met snelle bewegingen binnenkwamen, toegerust met tassen, handschoenen en zelfs paraplu’s. Deze presentatie eindigde in een ijzige stilte.

Coco Chanel is altijd doorgegaan met de voortzetting van haar merk. Ze is niet gestopt met haar carrière tot aan haar dood.

Maandag 3 Januari 1971

Misschien een stomme dag, een dag waarin veel mode-iconen van haar leeftijd scrokken: Coco Chanel ging dood. Ze had net een collectie die op 5 februari geshowd zou worden. De show is ondanks dat ze is overleden toch doorgegaan en het werd een geweldige show.

Coco Chanel: Het merk nu

Chanel is een wereldnaam op het gebied van mode, parfums en cosmetica.
Hoewel er geen informatie beschikbaar is over de financiële positie van Chanel mogen we aannemen dat het een bedrijf is waar vermogens in omgaan.
Sinds 1983 wordt het modehuis geleid door Karl Lagerfeld. Het bedrijf is helaas niet in handen van de familie Chanel, omdat Coco geen nageslacht heeft gekregen.
De familie Wertheimer heeft Chanel nog steeds in handen. Veel bekende gezichten zijn gebruikt om Chanel te promoten. Kort geleden kon je op enkele internationale tv-stations kennismaken met de duurste reclamespot ooit. Het nieuwe filmpje voor ’s werelds meest verkochte parfum Chanel No. 5 duurt bijna drie minuten en heeft in totaal 26 miljoen euro gekost. Met de reclamespot wil men rond het populaire parfum een nieuwe sfeer creëren en daarvoor krijgen ze de hulp van Nicole Kidman.
Het Coco Mademoiselle parfum werd in 2001 gelanceerd en vanaf het begin is Kate Moss het gezicht van de geur geweest. “Kate Moss heeft het karakter van Coco Mademoiselle belichaamd” sinds de lancering ervan in 2001. Chanel heeft de afgelopen zes jaar een goede samenwerking gehad met Kate, die tot het eind van het jaar doorgaat. Keira Knightly wordt in 2007 het nieuwe gezicht van Coco Mademoiselle.
De basis voor dit wereldberoemde parfum komt sinds de 16e eeuw uit het zuid-franse Grasse. Grasse is sinds de 16de eeuw een parfumstad. In de omliggende industriezones worden nog altijd geurstoffen gemaakt voor de parfum- en voedingsindustrie. In het centrum houden enkele musea de geschiedenis levendig, een geschiedenis waarin jasmijn een voorstaande plaats heeft. Voor het legendarisch parfum No.5 houdt Chanel vlak bij Grasse nog 5 hectaren van de jasmijntraditie in stand. De grootste parfuminstallaties van Chanel staan nu in Compiègne.
Het modebedrijf heeft buiten europa, winkels in Canada, de VS en Azië. Ook in Nederland hebben we een filiaal. De winkel in Amsterdam is het 34ste filiaal van Chanel in Europa.
Het heeft even geduurd voordat Chanel de stap naar Amsterdam kon zetten, omdat het bedrijf perse een pand in de PC Hoofdstraat wilde. De Amsterdamse vestiging heeft een oppervlakte van 200 vierkante meter en biedt het complete assortiment van kleding, schoenen, tassen, horloges, zonnebrillen en accessoires. Alleen de haute couture collectie ontbreekt, omdat die alleen in Parijs wordt verkocht. Klanten worden in de winkel getrakteerd op koffie en champagne.

Karl Lagerfeld is de nieuwe Ontwerper van Coco Chanel:

De komst van Karl Lagerfeld heeft ook een zeer goede invloed op Chanel gehad.
Lagerfeld werd geroemd om zijn originaliteit. Hij weet de handelsmerken van Coco Chanel elk seizoen op een frisse manier te verwoorden.
Het is ook een van de weinige modehuizen die niet alleen maar hun collecties aanpassen naar het publiek wat graag Chanel draagt. Chanel is een stijl. En dat straalt het merk ook uit. Een zeer gewaagde opmerking van Lagerfeld op een Chanel show in Parijs geeft bijvoorbeeld een geheel nieuwe draai aan de trend om kleding op maat te dragen. In plaats van dat de couturier zijn creaties aanpast aan zijn klanten heeft Lagerveld voorgesteld dat de Chanel klantenkring eerst moet afvallen voor ze zijn nieuwste ontwerpen kan dragen.

Tussen andere grote namen blijft Chanel een enorm opvallend merk. Door klasse en stijl
.

De man die in het midden loopt met de zonnenbril en de lange leren laarzen:
Dat is de ontwerper van Chanel: Karl Lagerfeld!